Drodzy wychowankowie, jeszcze kilka tygodni temu nie pomyślałbym, że nauczanie zdalne stanie się powszechną metodą zdobywania wiedzy. I nie chodzi tu tylko o rozwijanie zainteresowań czy hobby, dzisiejsza sytuacja wymusza niejako na nas wszystkich potrzebę uczenia się i komunikowania poprzez sieć internetu.

Proponuję Wam rozważyć zalety, ale także wady tego sposobu uczenia się.

E-learning jest techniką nauczania znakomicie dostosowaną do realizowania nowoczesnych modeli nauczania w społeczeństwie informacyjnym, zwłaszcza idei całożyciowego uczenia się. W Internecie odnajdziemy także wiele portali edukacyjnych, które oferują bezpłatnie dostęp do baz wiedzy, centrum informacji z danej dziedziny nauki, sprofilowanych pod kątem określonej grupy użytkowników oraz darmowe szkolenia, kursy kończące się najczęściej certyfikatem. Internet to medium, które umożliwia nam samodoskonalenie poprzez bardzo szeroką ofertę kursów dla hobbystów, e-szkół języków obcych oraz szkoleń z zakresu doskonalenia zawodowego.

Edukacja elektroniczna w porównaniu z tradycyjnymi metodami kształcenia ma wiele zalet, ale nie jest pozbawiona wad. Najczęściej wymieniane zalety e-learningu to:

  • kontakt nauczyciela i studenta za pośrednictwem internetu w trybie asynchronicznym lub synchronicznym;

  • zindywidualizowany sposób kształcenia;

  • możliwość dostosowania form i metod do zainteresowań i potrzeb uczestników;

  • dowolność miejsca i narzędzi pozwalających na osiągnięcie celu;

  • czas uczestnictwa dostosowany do potrzeb i możliwości;

  • wymuszona aktywność każdego uczestnika;

  • dominacja elektronicznego przekazu głosu i pisma, stron WWW i prezentacji;

  • indywidualizacja metod i form kontroli;

  • zastosowanie różnych mediów informacyjnych i wszystkich możliwych metod przekazu i komunikacji;

  • duże możliwości wyboru form i metod kształcenia oraz trybu studiowania;

  • elastyczny dobór wykładowców i materiałów szkoleniowych.

W e-learningowym systemie kształcenia mogą wystąpić następujące wady:

  • duże koszty materiałów dydaktycznych, ponieważ do ich przygotowania konieczne jest wykorzystywanie nowoczesnych technologii;

  • duży koszt profesjonalnych platform;

  • duży koszt wdrożenia (zakup platformy, sprzętu);

  • brak bezpośredniego kontaktu z prowadzącym;

  • konieczność posiadania silnej motywacji oraz chęci do uczenia się – brak atmosfery dopingującej do nauki, charakterystycznej dla szkoły lub grupy, ze względu na fizyczne odizolowanie uczącego się od grupy i nauczyciela;

  • konieczność posiadania Internetu lub dostępu do niego w postaci szybkiego łącza;

  • brak integracji następującej podczas szkoleń tradycyjnych;

  • problemy ze sprawdzeniem efektywności.

A jakie jest Wasze zdanie ? Czy tęsknicie za tradycyjną szkołą,czy zgadzacie się z przytoczonymi argumentami ?

Zapraszam do dyskusji w domach z rodzicami.

Pozdrawiam

Piotr Trzciński

Źródło: http://kariera.sgh.waw.pl

Niezbędny element garderoby na obecny czas, to oczywiście MASECZKA OCHRONNA.

W aptece bardzo trudno obecnie zdobyć typową maseczkę… Dlaczego nie wykonać jej samodzielnie? A może przy okazji uszyć jedną dodatkową i przekazać np. sąsiadowi?

Zachęcam do wykonania maseczek własnoręcznie dla siebie, oraz dodatkowej, dla kogoś, kto również jej potrzebuje np. sąsiada seniora.

Poniżej umieszczam link z instrukcją.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=480&v=GBKj75wX_ss&feature=emb_title

Powodzenia!!! (W.G.)

Wiele jest miejsc, które przypominają nam o tym, że Polacy bez wahania oddawali swoje życie w walce o wolność naszego narodu. Opiekujemy się mogiłą ułanów, która znajduje się na cmentarzu katolickim przy ulicy Kościerskiej.

Pomnik Żołnierzy 18. Pułku Ułanów Pomorskich odsłonięty został 1 listopada 1977 roku. Jego autorem jest rzeźbiarz Antoni Łangowski z Czerska. Ufundowany został przez społeczeństwo Chojnic. W mogile spoczywa dziewiętnastu nieznanych ułanów, którzy zginęli w bitwie pod Krojantami i dwudziestu żołnierzy Wojska Polskiego poległych na terenie miasta Chojnice i okolicy.

18 Pułk Ułanów Pomorskich to oddział kawalerii Armii Wielkopolskiej i Wojska Polskiego II RP. Sformowany został w składzie Wojsk Wielkopolskich. Brał udział w zajmowaniu Pomorza przyznanego Polsce traktatem wersalskim. Walczył w wojnie polsko – bolszewickiej. W kampanii wrześniowej walczył w składzie Armii Pomorze. Najsłynniejsza szarża miała miejsce 1 września 1939 roku i w historii zapisała się jako bitwa pod Krojantami koło Chojnic. 4 września pułk został rozbity i przestał istnieć jako samodzielna jednostka. Żołnierze pułku walczyli w bitwie nad Bzurą, a jedynie nieliczni przebili się do walczącej Warszawy.

Ważne jest abyśmy pamiętali o tych miejscach i bohaterach z historii naszego narodu. Mam nadzieję, że tych kilka zdań uzupełni naszą wiedzę o miejscu, do którego wrócimy po przerwie.

https://pl.wikipedia.org/wiki/18_Pułk_Ułanów_Pomorskich

http://www.chojnice.com/wiadomosci/teksty/Elegia-o-cmentarzu/2550

https://miastochojnice.pl/zeszyty-chojnickie/pdfs/zeszyty-chojnickie-27.pdf

Przetestowałam ten świetny przepis i chciałbym się nim podzielić. Wybrałam mazurek ze względu na tradycje zbliżających się świąt. Przedstawia się go jako ciasto typowo wielkanocne. Ciasto to nie jest ciastem polskim – pochodzi najprawdopodobniej z Turcji. W Polsce pojawiło się w XVII wieku. Częstowano nim w nagrodę osoby, które przetrwały czterdziestodniowy post. A ja pomyślałam, że można by je uzupełnić składnikami dla osób, które pracują dużo umysłowo i potrzebują codziennie magnezu. Czekolada i orzechy to produkty, które zawierają dużo tego minerału.

Ciasto:

Wypiekamy z dowolnego rodzaju ciasta – najbardziej popularne na spód mazurka jest ciasto kruche. Ważne, aby było cienkie i posiadło brzegi.

Podaję składniki na jedną małą porcję ciasta kruchego. Ilość ciasta należy dostosować do kształtu i wielkości blachy.

100 g masła

1 szklanka mąki

1 jajko

1 łyżeczka proszku do pieczenia

1 cukier wanilinowy

2 łyżki cukru

Zimnie składniki należy zagnieść i schłodzić w lodówce (minimum półgodziny), a następnie upiec w piekarniku w temperaturze 180 stopni, około 20 min.

Po wystudzeniu na ciasto nakładamy mus czekoladowy:

100 g masła

100 g gorzkiej czekolady

3 duże jajka

1 łyżka kakao

100 g drobnego cukru

2 łyżeczki żelatyny rozpuszczone w 80 ml ciepłej wody

W małym garnuszku roztapiamy masło z czekoladą (wystarczy niska temperatura, uważamy – łatwo przypalić). W naczyniu miksujemy żółtka z kakao, dodajemy wystudzoną czekoladę z masłem, następnie wystudzoną żelatynę. Na koniec do masy dodajemy ubite z cukrem białka tak, aby nie zniszczyć piany delikatnie mieszając.

Dekorujemy orzechami i dowolnymi bakaliami, brzegi można polukrować.

Moje ciasto wyglądało tak:

Pozdrawiam i życzę ciepłych, rodzinnych Świąt Wielkiej Nocy

(I.S.)

Czas pandemii, to czas, kiedy ruszamy się mniej niż zwykle. Jednak zamknięte siłownie oraz ogranicznie możliwości wychodzenia z domu, to nie powód, żeby tylko siedzieć na kanapie przed telewizorem. Niezwykle ważna jest teraz aktywność fizyczna. Odrobina ruchu, rozsądny trening ma zbawienny wpływ na naszą odporność. Poniżej umieszczam kilka pomysłów na aktywność, którą można wykonywać w domu.

1. Bieg w miejscu

Bieg w miejscu uaktywnia do działania wszystkie partie mięśni i doskonale modeluje sylwetkę oraz może być elementem rozgrzewki. Aby wykonać to ćwiczenie nie potrzeba praktycznie żadnych akcesoriów treningowych – wystarczy wygodna odzież oraz sportowe buty. Co więcej, biegnąc w miejscu, możemy w pełni skupić się na oglądaniu ulubionych programów, więc łączymy przyjemne z pożytecznym.

15-minutowy bieg w miejscu pozwala spalić około 130 kcal. Aby osiągnąć lepszy wynik, warto w czasie treningu naprzemiennie zmieniać tempo wykonywania ćwiczenia.

2. Przysiady

Przysiady to także ćwiczenia wyszczuplające, które pozwalają wyrzeźbić mięśnie nóg, pośladków i brzucha. W czasie 15-minutowego treningu można spalić około 90 kcal.

3. Klasyczne brzuszki

Brzuszki to kolejne proste i skuteczne ćwiczenie odchudzające; robione systematycznie, wzmacniają mięśnie brzucha oraz pleców i pozwalają pozbyć się nieestetycznych fałdek z okolicy talii. Ile kalorii spalają brzuszki? 15-minutowy trening pomaga spalić około 50-70 kcal.

4. Deska (plank)

Deska to modne ostatnio ćwiczenie, które uaktywnia mięśnie całego ciała i rewelacyjnie wpływa na zdrowie kręgosłupa. Ćwiczenie doskonale modeluje sylwetkę i spala kalorie, choć na początku może wydawać się dość trudne. Dla początkujących zaleca się 2-3 serie deski, które nie powinny trwać dłużej niż 30 sekund. Ćwiczenie to warto wykonywać w przerwie pomiędzy innymi ćwiczeniami. Rekordziści wytrzymują w pozycji deski nawet 40 minut.

Ilość spalonych kalorii w tym przypadku zależy od czasu, jaki jesteśmy w stanie wytrzymać w pozycji deski, ale nie kalorie są tutaj najważniejsze, a ogólny wpływ tego ćwiczenia na zdrowie i wygląd sylwetki.

5. Skakanie na skakance

Skakanie na skakance może być jednym z przyjemniejszych elementów treningu. Zaletą tego ćwiczenia jest doskonały wpływ na układ krążenia oraz różne partie mięśniowe. 15-minutowy trening ze skakanką spala około 150 kcal.

Po zakończeniu każdego treningu należy pamiętać o rozciągnięciu poszczególnych partii mięśniowych oraz odpowiednim nawodnieniu organizmu.

Zacznijmy dbać o siebie. Powodzenia. (W.G.)

(https://zdrowie.wprost.pl ; https://twojezdrowie.rmf24.pl; https://sport.onet.pl)

Z całą pewnością wielu z Was zastanawia się, co zrobić z wolnym czasem? Telewizja i serwisy VOD proponują olbrzymie ilości materiałów, jak wybrać te najlepsze? Czy film polecony przez znajomego sprosta naszym oczekiwaniom? O gustach się przecież nie dyskutuje. Nie od dziś wiadomo, że to co zachwyca jednych niekoniecznie podobne emocje wzbudzi w nas samych.

Aby nie „kupować kota w worku”, chciałbym Wam zaproponować zapoznanie się z recenzjami filmów, programów telewizyjnych i seriali. Bazy specjalistycznych portali internetowych jak: filmweb.pl,

imdb.com,

rottentomatoes.com

naekranie.pl

umożliwiają użytkownikom wyrażenie swoich opinii i ocen. Jeśli film jest wysoko oceniony przez tysiące osób, istnieje duże prawdopodobieństwo, że i nam się spodoba.

Jeśli jednak nie lubicie czytać, ale chętnie posłuchalibyście co jest warte obejrzenia polecam videorecenzje. Na youtube, znajdziecie przynajmniej kilkanaście kanałów recenzujących aktualności ze świata kina i telewizji.

Waszej uwadze szczególnie polecam:

1. Jakbyniepaczec – kanał poświęcony głównie serialom dostępnym na platformach VOD. Kaja Szafrańska i Janusz Raczyński są kopalnią wiedzy na temat seriali. Recenzują przedpremierowo bądź w dniu premiery, tworzą rankingi najlepszych i najsłabszych produkcji. Na bieżąco informują o datach premier („Serialowy rozkład jazdy”) i nazwie platformy na której znajdziecie serial. Rozmawiają z ludźmi filmu i zwiedzają plenery w których powstawały największe hity srebrnego ekranu jak „Gra o tron” czy „Stranger things”. Program prowadzony na luzie i bez spoilerów !!!

https://www.youtube.com/user/jakbyniepaczec

2. Sfilmowani – kanał prowadzony przez sympatyczną parę Agnieszkę Pisarek i Dawida Adamka.”Sfilmowani”, nagrywają swoje recenzje na gorąco, tuż po seansie. Jednak nie uważają się za profesjonalnych krytyków filmowych. Szczególnie polecam Wam, rankingi podsumowujące dany rok w kinie. Cykl o paździeżach polskiego przemysłu filmowego, czyli filmach powiedzmy sobie szczerze nieudanych – dla mnie rewelacja.

https://www.youtube.com/user/SfilmowaniTV

3. Tomasz Raczek – teatrolog, krytyk filmowy i publicysta, autor programów telewizyjnych i radiowych. Od pewnego czasu prowadzi kanał, na którym recenzuje polskie i zagraniczne filmy. Opowiada ciekawe anegdoty i wspomina własne doświadczenia w kontekście recenzowanego materiału. Każde spotkanie ze swoimi widzami rozpoczyna gongiem tybetańskiej misy, mówi bardzo ciekawie i ocenia szczerze. Warto posłuchać opinii specjalisty w swoim fachu.

https://www.youtube.com/user/sirmyfair

Zapraszam do zapoznania się z moimi propozycjami. Wierzę, że pomogą Wam dokonać trafnego wyboru oglądanych filmów i seriali. Przyjemnego oglądania, pozdrawiam, życzę dużo zdrowia i rozsądku.

Piotr Trzciński

Jak spotka cię hejt …

W dobie pracy zdalnej, zajęć szkolnych online i spotkań towarzyskich na mediach społecznościowych, hejtuje się nawet „naszych bohaterów – lekarzy”. Trzeba więc wiedzieć jak sobie z tym zjawiskiem poradzić. Przeczytałam na ten temat kilka artykułów i chciałabym przytoczyć kilka trafnych spostrzeżeń znalezionych w m. in. w artykule internetowym zamieszczonym na stronie „dzień dobry TVN” oraz na stronach blogerów internetowych, którzy często dzielą się swoimi doświadczeniami związanymi z tym zjawiskiem.

Czym jest hejt?

„Słowo „hejt” pochodzi z języka angielskiego. „Hejtować” kogoś oznacza zamieszczanie w Internecie obraźliwych komentarzy mających prowokować innych ludzi do kłótni lub znacząco obniżać samoocenę osoby hejtowanej, czyli obrażanej” – tę definicję zaczerpnęłam z w/w artykułu.

„Hejter” – tu cytuję definicję tym razem z Wikipedii to – „określenie osoby, która publikuje w Internecie (nierzadko pod pseudonimem) agresywne, obraźliwe lub skrajnie krytyczne komentarze pozbawione rzeczowej argumentacji i wygłaszane pod adresem konkretnej osoby lub grupy osób.

Czemu ludzie hejtują?

„Wśród najważniejszych przyczyn hejtu w Internecie wymienia się: chęć obrażenia innych, przekonanie o byciu osobą anonimową, zazdrość (na przykład w stosunku do osób, które osiągają sukcesy), zły nastrój, negatywne emocje, kumulację złego samopoczucia, istnienie stereotypów oraz uprzedzeń w stosunku do określonych grup społecznych, silne poglądy polityczne, niezadowolenie ze swojej sytuacji życiowej” te przyczyny hejtu podaje redakcja „dzień dobry TVN”.
Najskuteczniejszym sposobem radzenia sobie z tym zjawiskiem jest zignorowanie hejtera lub osób hejtujących. Pojawiające się złośliwe komentarze w mediach społecznościowych należy usunąć. Można także zablokować dodawanie wpisów pod postami. „Nie bez powodu karierę robi hasło: „nie karmić trolla” – odpowiedź na agresję jeszcze bardziej agresora podburza” – cytuję za autorami poradnika internetowego o zdrowiu.

Osoby dopuszczające się tej czynności nie są bezkarne.

„Za zniesławienie i zniewagę w Internecie można otrzymać karę grzywny lub usłyszeć wyrok ograniczenia lub pozbawienia wolności do roku. Za nawoływanie do nienawiści i dyskryminacji również grozi kara grzywny, ograniczenia wolności lub jej pozbawienia, ale do lat 2. Ofiara hejtu może również z własnej inicjatywy wnieść pozew o naruszenie jej dóbr osobistych przez hejtera” – podaję za poradnikiem o zdrowiu.

„Warto zauważyć, że przestępstwa zniesławienia są ścigane z oskarżenia prywatnego. Ważne jest, aby nie przechodzić obojętnie obok sytuacji hejtu. Każda zniesławiona lub obrażona osoba ma prawo robić zdjęcia lub zrzuty ekranu i przedstawiać je jako dowód w sprawie, najpierw na policji, a później w sądzie. Gromadząc taką dokumentację, warto pamiętać, aby zapisać daną stronę i jej adres URL, ponieważ hejter może usunąć swój wpis, na przykład ze strachu przed odpowiedzialnością karną. Całą sprawę można dodatkowo zgłosić administratorowi danej strony lub serwisu”(cytuję za autorami z redakcji „dzień dobry TVN”).

Warto też zauważyć, że sposobem na zdobycie siły na niereagowanie na komentarze hejtera jest rzeczowe zbadanie sytuacji hejtu. Pomaga w tym budowanie poczucia własnej wartości i prawidłowa ocena, np. ja mam zielone włosy i uważam, że są piękne; innej osobie mogą się nie podobać z zastrzeżeniem, że nie może mnie obrażać.

Na koniec apeluję o rozsądek, a w razie czego nie poddawanie się i szukanie pomocy u osób, co do których mamy zaufanie – rodziców, opiekunów, nauczycieli, koleżanek i kolegów.

(I.S.)

https://dziendobry.tvn.pl/a/hejt-definicja-przyczyny-konsekwencje-kary?utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=paste

https://pl.wikipedia.org/wiki/Hejter

https://www.pasart.pl/blog/czym-hejt-intenecie-nim-radzic/

https://www.poradnikzdrowie.pl/psychologia/emocje/hejt-czyli-o-mowie-nienawisci-w-internecie-przyczyny-i-konsekwencje-hejtu-aa-TubH-9VZu-bTsz.html

Sposób na uczenie się i zapamiętywanie.

Dziś kiedy jesteście tak bardzo obciążenie nauką, oraz tym że sposób przekazywania wiedzy również uległ zmianie. Mam dla Was krótki filmik przedstawiający sposoby na zapamiętywanie.

https://www.youtube.com/watch?v=ucazOCyridU

Jeśli nie skorzystacie z żadnej propozycji podanej w filmiku, to może zainspiruje Was to do poszukania innych sposobów uczenia się, które będą dla Was bardziej odpowiednie

Powodzenia w przyswajaniu wiedzy!

W.G.

Elektroniczne wersje podręczników i materiałów dydaktycznych – pobierz bezpłatnie ze stron wydawców
01.04.2020
Na czas zawieszenia zajęć wydawcy edukacyjni zrzeszeni w Polskiej Izbie Książki udostępnili bezpłatnie elektroniczne wersje podręczników. Uczniowie i nauczyciele mogą podbierać ze stron internetowych wydawców nie tylko podręczniki, ale również inne materiały dydaktyczne. Zachęcamy do korzystania!

Bezpłatne podręczniki w wersji elektronicznej
Wydawcy edukacyjni zrzeszeni w Polskiej Izbie Książki zdecydowali o udostępnienia jak największej liczby elektronicznych wersji podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego.
To materiały, które umożliwiają realizowanie podstawy programowej oraz rozwijanie kluczowych kompetencji przy kształceniu na odległość. Poza elektroniczną wersją podręczników wydawcy udostępnili również inne materiały i narzędzia dydaktyczne.
Podręczniki udostępnione przez wydawców:
są dopuszczone do użytku szkolnego,
umożliwiają realizację edukacji online podczas zawieszenia zajęć w szkołach,
zawierają treści, które w pełni realizują podstawę programową,
nie zawierają treści niedozwolonych i niebezpiecznych.
Wszystkie materiały dydaktyczne w wersji elektronicznej można znaleźć na stronach wydawców.
Wydawca Link
Cambridge University Press https://www.cambridge.org/elt/blog/
Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe http://www.uczezdalnie.gwo.pl/
Grupa MAC S.A. https://www.mac.pl/publikacje
Klett Polska www.dzwonek.pl/Klett
Macmillan https://anglistaonline.macmillan.pl/
Nowa Era https://www.nowaera.pl/naukazdalna
Oxford University Press        www.oup.com/elt/learnathome
Pearson https://www.pearson.pl/jezyk-angielski/domowa-szkola/
PWN Wydawnictwo Szkolne www.akademia.pwn.pl
Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne SA https://www.wsip.pl/pomagamy-w-nauce-z-domu/
Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON https://operon.pl/edukacjazdalna
Migra https://dlaucznia.migra.pl/

Życzę miłej i owocnej nauki M. Myk