Polecam lekturze. M.M
Wielkanoc – savoir vivre przy stole.
Kilka porad, jak zgodnie z etykietą ułożyć właściwie sztućce na stole, na świąteczne śniadanie. Zdjęcie może okazać się w tym pomocne, a tajemnicze cyfry to nie szyfr, a wskazówka, gdzie położyć poprawnie wszystkie niezbędne naczynia.
Oznaczenia: 1 – serwetka, 2 – widelec do sałatek, 3 – widelec obiadowy, 4 – widelec deserowy, 5 – talerzyk do pieczywa z nożem, 6 – talerz obiadowy, 7 – nóż obiadowy, 8 i 9 łyżeczka, 10 – łyżka do zupy, 11 – widelec koktajlowy, 12 – szklanka na wodę, 15 – filiżanka do kawy na spodeczku i jeśli w śniadaniu uczestniczą osoby pełnoletnie można ustawić również 13 – lampkę do wina czerwonego, 14 – lampkę do wina białego. Teraz tajemnica wielkanocnego stołu nie jest już dla nikogo zagadką.
Wesołych Świąt Wielkiej Nocy życzy K.P.
Zdjęcie: fot. polki.pl
Każdy, kto ma na to ochotę, może je przeczytać:
-
Carter Chris: Krucyfiks,
-
Dronfield Jeeremy: O chłopcu, który poszedł za tatą do Auschwitz,
-
Lamparska Joanna: Złoty pociąg,
-
Wilson Andrew: Kłamilwy język,
-
Rollins James: Kolonia diabła,
-
Sparks Nicholas: I wciąż ją kocham,
-
Wołoszański Bogusław: Sieć, ostatni bastion SS,
-
Zając Alekx: Atlantyda,
Wszystkie propozycje są dostępne w formie tradycyjnego wydania, a także w formie PDF, E-book, E- pub, mobi i Audiobook. Możesz bez wychodzenia z domu odwiedzić cyfrową bibilotekę, gdzie możesz znaleźć lektury szkolne. Szczególnie polecam: www.kip.pl www.ostatnidzwonek.pl www.polona.pl , lektury.gov.pl . Znajdziesz na nich testy sprawdzające, mapy myśli z epok literackich oraz streszczenia i opracowania lektur szkolnych, a także informacje biograficzne zupełnie za darmo. Inne strony internetowe, które mogą Ci pomóc odnaleźć poszukiwane książki, to: www.wolnelektury.pl www.bn.org.pl, fbc.pionier.net.pl books.google.pl oraz bazhum.pl
Zaczytaj się, pozdrawiam K.P.
„GSO – GOTUJEMY, SMAKUJEMY, ODŻYWIAMY SIĘ ZDROWO”
Spędzając czas w domu możemy gotować zdrowo i smacznie. Przyprawy w kuchni spełniają ważną rolę. Warto je poznać. Możemy też udoskonalić techniki przygotowania potraw.
W celu poznania „bohatera” dzisiejszego zadania rozwiąż krzyżówkę:
Poznaliśmy „bohatera” – przyprawę, którą warto bliżej poznać. Możecie spróbować przygotować pyszne ciasto z jej dodatkiem na podwieczorek z rodziną. Poniżej zamieściłam przepis, który mnie podała moja babcia i mam nadzieje jego wykonanie i zjedzenie sprawi wam dużo przyjemności.
Przepis:
Ciasto z owocami babci Józi (jabłka)
Składniki:
1,5 kostki margaryny (może być o znanym imieniu)
1 szklanka cukru
1 cukier wanilinowy
4 jajka
aromat wanilinowy lub cytrynowy
0,5 kg mąki (i kilka gram do obtoczenia górnej warstwy ciasta)
2 łyżeczki proszku do pieczenia
2 duże łyżki śmietany lub jogurtu naturalnego
6-10 jabłek, 1 łyżka cukru, cynamon
Przygotowanie jabłek:
obierz, usuń gniazda nasienne, pokrój na plastry, posyp cynamonem (można też je chwilę pogotować w garnku na małym ogniu, powstanie mus z kawałkami owoców; należy bardzo uważać, żeby musu nie przypalić).
Wykonanie ciasta:
Do miski włóż tłuszcz zmiksuj z cukrem i cukrem wanilinowym. Po kolei dodaj do masy jajka zmiksuj. Dodaj aromat, a następnie przesianą mąkę z proszkiem do pieczenia i jogurt.
Ciasto podziel na dwie części. Pierwszą rozsmaruj na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia, na nią poukładaj jabłka. Drugą część ciasta wyłóż na jabłka (łatwiej będzie rozprowadzić ciasto odcinając łyżką kawałki i obtaczając je w mące, ciasto nie musi dokładnie pokrywać owoców rozleje się w czasie pieczenia).
Pieczenie:
temperatura piekarnika 180 stopni, około 40-50 minut
Dlaczego cynamon?
Przyprawa ta powstaje m. in. z kory cynamonowca cejlońskiego poprzez jej zmielenie. Ma właściwości przeciwzapalne i przeciwgrzybicze, a także antynowotworowe. Przyśpiesza przemianę materii.
Cynamon ma szerokie zastosowanie w przygotowaniu dań. Można dodać do ciast, deserów, mięs i napojów.
Osoby, które muszą dbać o wartość kaloryczną swojej diety mogą przygotować sobie lekkie i zdrowe drugie śniadanie poprzez dodanie do kubeczka naturalnego jogurtu kawałeczków jabłka, szczypty cynamonu i odrobiny miodu.
Pozdrawiam i życzę smacznego!
Iwona Sikora
Odpowiedzi do krzyżówki: 1 zapach, 2 lody, 3 naturalny, 4 kora, 5 aromat, 6 sok, 7 garnek.
Brakuje wam możliwości wyjścia do teatru?
Na szczęście żyjemy w na tyle dogodnych czasach, że z własnej kanapy możemy oglądać spektakle o dowolnej porze. Nawet do obiadu, jeśli ktoś widzi taką potrzebę. Przymusowa kwarantanna dla jednych może okazać się dobrą okazją do powtórzenia ulubionych przedstawień i to za darmo w sieci.
Chciałbym w tym miejscu polecić sztukę „Boska” w reżyserii Andrzeja Domagalika.
Tekst oparty na historii życia Florence Foster Jenkins, słynnej postaci ze świata opery, najgorszej śpiewaczki w historii świata. Zabawna i momentami zdumiewająca opowieść o bogatej ekscentryczce, która, nie mając ani słuchu, ani głosu, występowała w najsłynniejszych salach koncertowych świata. Radośnie fałszując, wierząc jednocześnie w swój talent i słuch muzyczny, Jenkins mówiła: „Ludzie mogą mówić, że nie umiem śpiewać, ale nikt nigdy nie powie, że nie śpiewałam”. Ta prawdziwa opowieść o jednej z najdziwniejszych postaci dwudziestowiecznej kultury pokazuje jednocześnie, że warto realizować nawet najbardziej szalone marzenia. Historia może wydać się Wam znajoma, a to za sprawą filmu „Boska Florence” z Meryl Streep. W spektaklu, do którego obejrzenia zachęcam, w roli Florence Jenkins wystąpiła Krystyna Janda dając próbkę swego nietuzinkowego talentu.
Link do przedstawienia: https://www.youtube.com/watch?v=6WG9YyQFB_0&t=2759s
Życzę udanej zabawy i czekam na Wasze opinie.
Pozdrawiam. Piotr Trzciński
„Jeśli rozmawiasz z kimś w języku, który ta osoba rozumie, to co mówisz przemawia do niego. Jeśli rozmawiasz z nim w jego ojczystym języku – trafia to wprost do serca”. Tak powiedział Nelson Mandela, zapraszam do szybkiej lekcji języków obcych. Oto kilka podstawowych zwrotów.
Po nauce słówek czas na przerwę. Proponuję coś upiec. Podaję łatwy i sprawdzony sposób na mufinki słodko słone
Przygotuj foremki na mufinki oraz następujące składniki:
2 szklanki mąki
2 jajka
1 szklanka mleka lub jogurtu / kefiru
1/2 szklanki cukru
1/2 szklanki oleju lub rozpuszczonego masła
1 łyżeczka proszku do pieczenia lub sody oczyszczonej
-
Jeśli chcesz upiec mufinki bardziej słodkie możesz dodać: orzech, rodzynki, wiórki kokosowe, dżem, kawałki czekolady, kakao lub odrobinę kawy rozpuszczalnej.
-
Jeśli chcesz upiec mufinki na słono możesz dodać: twarożek, 20 dag szynki lub sera mozzarella, 1/2 czerwonej papryki lub brokuła.*Cukier zastąp 1/2 łyżeczki oregano, bazylii.
W misce wymieszaj suche składniki, takie jak (mąka, cukier i proszek do pieczenia). Dodaj mleko, jajka, olej i wymieszaj wszystko razem do uzyskania jednolitej masy.
Możesz też dodać dodatkowy składnik w zależności na jaki smak mufinek masz ochotę.
Uzyskaną masę przekładaj do foremek na 1/3 wysokości. Piecz w piekarniku przez 25 – 30 minut w 1800C.
Przyjemnej nauki i życzę smacznego K.P.
W ramach światowego dnia Liczby π grupa II miała rozwiązać kilka zadań. W związku z zaistniałą sytuacją przymusowej kwarantanny, każdy kto ma ochotę może zmierzyć się z przygotowanym zestawem.
Międzynarodowy dzień liczby π – to święto obchodzone corocznie. Za datę święta wybrano 14 marca z powodu skojarzenia z pierwszymi cyframi rozszerzenia dziesiętnego liczby π. Natomiast 22 lipca obchodzony jest dzień aproksymacji π , według sposobu zapisu daty 22/7 ≈ 3,1428. W Polsce obchodzi się Dzień Matematyki, który przypada 12 marca. (https://pl.wikipedia.org/wiki/Dzień_Liczby_Pi)
Zadanie 1: W prostopadłościennym akwarium, o wymiarach podanych na rysunku, woda sięga do 2/3 jego wysokości.
A= 80cm B = 50cm C = 60cm
Ile litrów wody jest w akwarium? Wybierz odpowiedź: A)16 litrów, B)160 litrów, C)1600 litrów
Zadanie 2: Ile farby pozostało w pojemniku po pomalowaniu 30m² ściany? Wybierz odpowiedź: A) nic nie zostało, B) 8 litrów, C) 12 litrów, D) 20 litrów
Zadanie 3: Dane są liczby: a = (-2)12 , b = (-2)11 , c= 210 . Dokończ zdanie tak, aby otrzymać zdanie prawdziwe. Liczby te uporządkowane od najmniejszej do największej to: A) c,b,a, B) a,b,c, C) c,a,b, D) b,c,a
Zadanie 4: W tabeli przedstawiono informacje dotyczące wieku wszystkich uczestników obozu żeglarskiego.
-
Wiek uczestnika
Liczba uczestników
10 lat
5
14 lat
3
15 lat
4
16 lat
8
Dokończ zdanie tak, aby otrzymać zdanie prawdziwe. Mediana wieku uczestników obozu równa się: A) 14 lat B) 14,5 C) 15 D) 15,5
ODPOWIEDZI 160 litrów wody, 8 litrów farby, bca, 15 lat
Pozdrawiam K.P.
Zachęcam do ćwiczeń umysłowych w ramach walki z monotonią kwarantanny.
Sudoku:
Krzyżówki
Wykreślanki
http://darmowelamiglowki.com/wykreslanki/
Pozytywnych wrażeń i dobrych rozwiązań życzę (W.G.)
Niezbędnik maturzysty, przykłady jak poprawnie napisać bibliografię – oferta wychowawcza.
WYDAWNICTWA ZWARTE (książka)
Nazwisko i imię autora: Tytuł. Oznaczenie wydania. Miejsce wydania: Nazwa wydawcy, rok wydania. Numer znormalizowany ISBN. (miejsce wydania i nazwa wydawcy jest polem nieobowiązkowym w opisie) Gombrowicz Witold: Ferdydurke. Kraków: Wyd. Literackie, 1994. ISBN 83-08-02134-4.
Fragment wydawnictwa zwartego
Nazwisko i imię autora: Tytuł dokumentu macierzystego. Oznaczenie wydania. Miejsce wydania: Nazwa wydawcy, Rok wydania. Lokalizacja w obrębie dokumentu macierzystego. (tytuł fragmentu, numery stron zajęte przez fragment).
(Przy opisie fragmentu książki nie umieszczamy numeru ISBN). (miejsce wydania i nazwa wydawcy jest polem nieobowiązkowym w opisie) Hutnikiewicz Artur: Młoda Polska. Wyd. 2.1996. Stanisław Przybyszewski, s. 201-214.
Artykuł w wydawnictwie zwartym
Nazwisko i imię autora artykułu: Tytuł artykułu. W: Opis książki, w której zawarty jest artykuł. Miejsce wydania: Nazwa wydawcy, Rok wydania. Lokalizacja w obrębie dokumentu macierzystego (numery stron zajęte przez artykuł). Przy opisie artykułu z książki nie umieszczamy numeru ISBN. Królikiewicz Grażyna: Romantyzm. W: Okresy literackie. Red. Majda Jan. Wyd. 5 zmien. i uzup. 1994, s. 191-243.
Książka w Internecie
Nazwisko i imię autora: Tytuł. [Typ nośnika]. Wydanie. Miejsce wydania: wydawca, data/rok wydania. [Data dostępu]. Warunki dostępu. Nałkowska Zofia: Medaliony.[online]. [dostęp: 1 czerwca 2005]. Dostępny w Word Wide Web: http://www.literatura.zapis.net.pl/okresy/20leciemiedzywojenne/Nalkowska/medaliony.html
Wiersz w Internecie
Mickiewicz Adam: Grażyna. [online]. [dostęp: 16 października 2005]. Dostępny w Word Wide Web: http://mickiewicz.kulturalna.com/a-7217.html
Opis publikacji istniejącej samoistnie w Internecie
Nazwisko i imię autora: Tytuł pracy. [Typ nośnika]. Data wydania. Data aktualizacji. [Data dostępu]. Warunki dostępu. Musiał Agnieszka: Oko w oko z dyslekcją. [online]. [dostęp16 października 2005]. Dostępny w Word Wide Web: http://www.babyboom.pl/dzieci_7_9/rozwoj/dysleksja/oko_w_oko_z_dysleksja.html
Pozdrawiam K.P.
W ramach realizacji zadań z innowacji pedagogicznej „Inspiracje kulturą” i oferty wychowawczej proponuję:
-wirtualne zwiedzanie muzeum w Paryżu – http://petitegalerie.louvre.fr/visite-virtuelle/saison5/
-UL z książkami – wirtualny festiwal literacki – facebook.com/unia.literacka
-QuizMe -sprawdź swoją wiedzę – www.qiuzme
Życzę zdrowia! Pozdrawiam M. Grzywacz