Zachęcam do skorzystania z oferty wirtualnego zwiedzania różnych muzeów. Poniżej zamieściłam linki z propozycjami.

Polecam serdecznie.

ZAMEK KRÓLEWSKI https://www.zamek-krolewski.pl/zwiedzanie/panoramy

POLSKIE ZABYTKI https://kulturadostepna.pl/on-line/wirtualne-muzea

MUZEUM POWSTANIA WARSZAWSKIEGO https://www.1944.pl/artykul/wirtualne-muzeum,4828.html

GUGGENHEIM MUSEUM, NOWY JORK WIRTUALNY SPACER

MUSÉE D’ORSAY, PARYŻ WIRTUALNY SPACER

BRITISH MUSEUM, LONDYN WIRTUALNY SPACER

(W.G)

Polecam lekturze, aby nie dać się zwariować. (W.G.)

Koronawirus: cenne rady, jak wytrzymać stres odosobnienia

KAROLINA ŚWIDRAK|źródło: medonet.pl data publikacji: 18.03.2020, 12:20

Kwarantanna to nie kara, ale coś, co robisz dla innych i siebie samego. Przestrzegając kwarantanny pomagasz innym uniknąć zarażenia koronawirusem, a sobie – mieć szacunek do siebie samego – przekonuje norweski psycholog Atle Dyregrov. Daje też ciekawe rady, jak poradzić sobie z odosobnieniem.

  • Pamiętaj, że pełnisz służbę dla społeczeństwa zagrożonego koronawirusem
  • Bądź aktywny, planuj
  • W czasach koronawirusa kontakty społeczne są ważne
  • Przejmij kontrolę nad niepokojącymi myślami
  • Zmartwienia? Tylko kwadrans dziennie
  • Wystarczy kilka informacji na temat koronawirusa dziennie

Atle Dyregrov to profesor psychologii i badacz, pracownik Centrum Psychologii Kryzysowej na Uniwersytecie w norweskim Bergen. Jego zainteresowania naukowe skupiają się wokół problematyki kryzysu, straty i traumy psychicznej. Na łamach norweskiego dziennika ”Aftenposten” Dyregrov opublikował tekst, w którym tłumaczy, jak poradzić sobie z kwarantanną związaną z ryzykiem zarażenia koronawirusem. Rady te są proste, ale bardzo cenne. Warto by przeczytał je każdy, kto spędzi najbliższe tygodnie w przymusowym odosobnieniu.

Badania psychologiczne prowadzone nad zagadnieniem kwarantanny pokazują, że sytuacja ta ma znaczące i negatywne konsekwencje dla naszej psychiki: strach, gniew i natrętne myśli (Brooks i współpracownicy, 2020)” – pisze prof. Dyregrov. ”Czynnikami stresowymi w tej sytuacji są nuda, dezinformacja, problemy z dostępem do artykułów gospodarstwa domowego, straty finansowe i poczucie piętno. Oto kilka porad, jak radzić sobie z psychologicznym stresem izolacji” – dodaje.

Pamiętaj, że pełnisz służbę dla społeczeństwa zagrożonego koronawirusem

Profesor Dyregrov radzi, by dobrze zrozumieć, na czym polega sens kwarantanny: to nie kara, ale coś, co robisz dla innych i siebie samego. ”Kwarantanna pomaga innym” – pisze w artykule. ”Pomagasz im zmniejszyć możliwość zachorowania. Wykazujesz zbiorową odpowiedzialność społeczną poprzez swoje altruistyczne działania” – dodaje. Psycholog tłumaczy też, że właśnie taki sposób myślenia o epidemii i przymusie odosobnienia pozwala zachować szacunek do samego siebie i zapobiec poczuciu bycia napiętnowanym i osaczonym. A to jest kluczowe, by czas epidemii nie odcisnął się negatywnie na naszej psychice.

Bądź aktywny, planuj

Procedury są tym, co w tych trudnych czasach pozwala zachować higienę psychiczną i nie popaść w apatię. ”Działania, rutyna i plan to elementy, które nadają kształt i sens naszym dniom, dają poczucie przewidywalności i pozwalają ustrzec się od zniechęcenia i poczucia bezradności” – pisze Dyregrov. Psycholog tłumaczy, że taki sposób funkcjonowania daje nam stabilność i poczucie bezpieczeństwa. Ćwiczenia fizyczne, higiena osobista, posiłki w regularnych porach i inne regularne czynności przyczyniają się do porządku i struktury w nowej i niejasnej sytuacji.

W czasach koronawirusa kontakty społeczne są ważne

Media społecznościowe pozwalają nam zachować kontakt z otoczeniem. Psycholog przekonuje, że właśnie w obciążającym psychicznie czasie epidemii jest on szczególnie istotny. ”Pozostań w kontakcie z ludźmi! Upewnij się, że jest to stały punkt w twoim codziennym harmonogramie” – pisze na łamach ”Aftenposten” Dyregrov.

Przejmij kontrolę nad niepokojącymi myślami

Psycholog przekonuje, że pełne niepokoju myśli o epidemii koronawirusa i stanie własnego zdrowia są czymś normalnym. ”Jeśli takie myśli zajmują dużo miejsca, możesz spróbować je lepiej kontrolować” – zachęca. ”Oglądaj filmy lub seriale, graj w gry wideo, rozwiązuj krzyżówki albo gry logiczne takie, jak sudoku. Korzystaj z komunikatorów, by rozmawiać z ludźmi i nie dopuść, by koronawirus był głównym tematem waszych pogawędek” – radzi Dyregrov.

Zmartwienia? Tylko kwadrans dziennie

Co ciekawe, psycholog nie radzi odosobnionym, by całkowicie porzucili martwienie się. Radzi… by znaleźć na nie kwadrans w ciągu dnia i martwić się tylko wtedy.

Zarezerwuj określony czas (10-20 minut dziennie), w którym możesz się martwić, ile chcesz. Kiedy zmartwienia najdą cię poza tym czasem, możesz powiedzieć sobie: to jest coś, o czym warto pomyśleć podczas martwienia, nie teraz. Jeśli będziesz to mówić sobie samemu wystarczająco często, ten proces myślowy stanie się twoim nawykiem. Nie planuj zmartwień późno w nocy” – zachęca.

Wystarczy kilka informacji na temat koronawirusa dziennie

Ostatnia rada dotyczy ograniczenia informacji na temat koronawirusa, które w ostatnich dniach płyną do nas wszelkimi możliwymi kanałami. Profesor radzi więc, by na Facebooka zaglądać tylko kilka razy dziennie i nie śledzić nieustannie liczby zakażonych i zmarłych. ”Wiemy od tych, którzy doświadczają tragedii, że zbytnie spędzanie czasu na oglądaniu lub czytaniu wiadomości wpływa na nich negatywnie. Jeśli będziesz chronić się przed ciągłym sprawdzaniem mediów pod kątem wiadomości o wirusie, łatwiej ci będzie zachować spokój” – zachęca.

Książki, które polecam – część I:

Zostań w domu i może coś poczytaj, oto kilka propozycji:

  1. Borlik Piotr; Matriał ludzki

  2. Brashares Ann; Nigdy i na zawsze

  3. Chattan Maxime; Plugawy spisek

  4. Grzesiuk Stanisław; 5 lat kacetu

  5. Heather Morris; Tatuażysta z Auschwitz

  6. Jems Eloisa; Brzydka księżniczka

  7. Newman Ruth; Bal absolwentów

  8. Masterton Graham; Siostry krwi

  9. Reichs Kathy; Starożytne kości

  10. Sparks Nicholas; Ostatnia Piosenka

Wszystkie propozycje są dostępne w formie tradycyjnego wydania a także w formie PDF, E-book, E- pub, mobi i Audiobook. Możesz bez wychodzenia z domu odwiedzić cyfrową bibilotekę, gdzie możesz znaleźć lektury szkolne, informacje biograficzne i sprawdzone streszczenia. Strony, które mogą Ci w tym pomóc: www.wolnelektury.pl www.bn.org.pl fbc.pionier.net.pl oraz bazhum.pl

Zaczytaj się, pozdrawiam K.P.

Starożytność – czy wiesz, że …… zagadki i mała powtórka – oferta wychowawcy

  1. Wielka Piramida – znana jako piramida Cheopsa. Jej nazwa pochodzi od pochowanego w niej faraona. Jej wierzchołek pokryty był złotem. PYTANIE: Ile kamiennych bloków zużyto do budowy Wielkiej Piramidy i ile osób pracowało przy jej konstrukcji? A) 2000 bloków i 100 osób, B) 60 000 bloków i 1000 osób, C) 2300 000 bloków i 100 000 osób

  2. Świątynia Artemidy – w mitologii greckiej Artemida, była boginią łowów, lasów i terenów uprawnych. Chroniła również kobiety przy porodzie. By zyskać jej przychylność Król Krezus kazał zbudować, ją z marmuru. Miała być świątynią najbardziej okazałą. Według legendy Artemida nie mogła powstrzymać ognia, który niszczył jej świątynię, ponieważ pomogła przy porodzie. PYTANIE: Czyje to były narodziny? A) Syna wieśniaka, B) Aleksandra Wielkiego Macedońskiego, C) Syna króla

  3. Najpopularniejszy na Olimpie był Zeus, król wszystkich bogów. Był uzbrojony w piorun i potrafił się zmienić w cokolwiek chciał. W świątyni Zeusa rozegrano pierwsze Igrzyska Olimpijskie, było to w 776 r p.n.e. W świątyni wzniesiono posąg, który zaprojektował Fidiasz, a przedstawiał Zeusa. Posąg ten został zniszczony przez pożar w 475 r p.n.e. PYTANIE: Posąg mierzył …… metrów i był wykonany ze ……….. A) 14 metrów i był ze złota, B) 20 metrów i był ze srebra, C) 26 metrów i był z brązu

  4. Mauzoleum w Halikarnasie – to inaczej grobowiec, zamówiony został przez Mauzolosa, władcę regionu Karii i jego żonę Artemizję. Mierzył ponad 40 metrów, a na jego szczycie znajdowal się posąg przedstawiający czterokonny rydwan. PYTANIE: Współcześnie mauzoleum oznacza ……………….. A) zabalsamowanie ciała, B) kolumbarium, C) monumentalny grobowiec naziemny

  5. Kolos Rodyjski – to, gigantyczny posąg, który zbudowany został przez obywateli Rodos. Nadzór nad jego budową sprawował grecki rzeźbiarz Chares z Lindos. Pomnik mierzył 32 metry i przedstawiał Heliosa. W 653 roku Arabowie podbili Rodos i rozłupali posąg na bloki, które miały zostać sprzedane. PYTANIE: Ile wielbłądów było potrzebnych by usunąć wszystkie bloki? A) 300, B) 980, C) 180

  6. Latarnia Morska w Aleksandrii – jest pierwszą latarnią morską, która uległa zniszczeniu w dwóch trzęsieniach ziemi w latach 1303 i 1323. Była wysoka na 134 metry. Wyposażona była w system lusterek z wykonanych z polerowanego brązu, odbija światło słoneczne. Nocą, za pomocą ognia, była drogowskazem dla statków, wskazując tym samym obecność portu. PYTANIE: Znajdująca się przed zatoką Aleksandryjską wyspa ……………., stała się w niektórych językach źródłem dla określenia latarnia morska i tak w języku francuskim phare, a w hiszpańskim i włoskim faro. A) Faros, B) Feroas, C) Foraos

Pytania stworzone na podstawie Odkryj Cuda Świata Nickelodeon Stars

POZDRAWIAM K.P.

odpowiedzi: 1 – c, 2 – b, 3 – a, 4 – c, 5 – b, 6 – a.

Życie i twórczość Bolesława Prusa – oferta wychowawcza.

1.Bolesław Prus, to pseudonim artystyczny, którego z wymienionych twórców:

A) Adam Mickiewicz

B) Maria Konopnicka

C) Aleksander Głowacki

2. „Żółta Kamienica” opisywana jest, w którym z wymienionych utworów:

A) Lalka

B) Emancypantki

C) Katarynka

3. W którym z poniższych utworów, znajduje się opis zachowania różnych ludzi w sytuacji zagrożenia, jakim jest pożar:

A) Faraon

B) Na wakacjach

C) Ziemia obiecana

4. Bolesław Prus żył w latach:

A) 1847 – 1912

B) 1900 – 1939

C) 1880 – 1900

5. W którym utworze Bolesław Prus przedstawił historię umierającego despotycznego władcy i jego szlachetnego młodego następcy, który nie ma szansy zrealizować swoich prawych ustaw:

A) Stara bajka

B) Nawrócony

C) Z legend dawnego Egiptu

6. Które miasto szczyci się z posiadania muzeum Bolesława Prusa:

A) Lublin

B) Nałęczów

C) Warszawa

7. W której noweli Bolesław Prus podejmuje tematykę trudnego życia na wsi w XIX wieku, a co za tym idzie niełatwego losu dzieci, wykorzystywania ich do ciężkich prac oraz brak możliwości kształcenia i rozwijania swoich talentów:

A) Antek

B) Powracające lata

C) Michałko

Powodzenia K.P.

Odpowiedzi: 1-c,2-a,3-b,4-a,5-c,6-b,7-a