Pamiętajmy, iż nawet podstawowy przegląd roweru zwiększa nasze bezpieczeństwo.

Pierwszą i podstawową rzeczą, jaką należy wykonać, jest dokładne umycie roweru. Najskuteczniejszy i najprostszy sposób to duet – szczotka i wiadro ciepłej wody z odrobiną płynu do mycia naczyń, żeby wyczyścić rower z zeszłosezonowego brudu.

Kiedy rower jest już dokładnie umyty oraz suchy, można zabierać się do drugiego etapu konserwacji i smarowania roweru. I tutaj są dwie drogi – oddać rower do serwisu lub podjąć się tego zadania na własną rękę. W serwisie rowerowym możesz liczyć na profesjonalną i kompleksową pomoc. Gdy mamy odpowiednią wiedzę oraz niezbędne narzędzia, możemy zadbać o nasz rower samodzielnie. W wielu przypadkach umycie roweru oraz porządne wyczyszczenie i nasmarowanie łańcucha w zupełności wystarcza, zwłaszcza gdy jeździmy na rowerze okazjonalnie. Czyszczenie łańcucha rowerowego należy rozpocząć od porządnego odtłuszczenia go. Zaschnięty i twardy brud lepiej potraktować silniejszymi rozpuszczalnikami. Czasami bywa, że rower pozostawiony na jakiś czas pod chmurką wymaga odrdzewienia napędu. Wtedy można przemyć łańcuch benzyną lub naftą. Po tej czynności obowiązkowo należy łańcuch naoliwić smarem do łańcucha. Czysty łańcuch wymaga porządnego smarowania. Najlepiej użyć do tego specjalistyczny smar do łańcucha rowerowego. Każde ogniwo powinno otrzymać po kropelce smaru.

Regularnej konserwacji wymagają wszystkie elementy napędu, w tym przerzutki. Czyszczenie przerzutek w najprostszej wersji powinno obejmować przetarcie ich wilgotną szmatką tak, aby zetrzeć zaschnięty smar i błoto. Uporczywy brud najlepiej usuwać odtłuszczaczem do roweru. Smarowanie przerzutek jest kolejną po odtłuszczaniu czynnością.

Kolejnym krokiem, aby w pełni zadbać o nasz jednoślad, jest przyjrzenie się oponom i ocena ich stanu. Konserwacja opon rowerowych jest ważne nie tylko ze względów estetycznych bądź komfortu, ale przede wszystkim dla naszego bezpieczeństwa! Jeżeli opona zaczyna pękać lub nie widać jej bieżnika (a nie jeździmy rowerem szosowym), to znak, że guma się wyciera i najwyższy czas na wymianę. Pompowanie kół rowerowych to jedna z podstawowych czynności serwisowych.

Kiedy podstawy mamy już za sobą, czas zabrać się za pozostałe elementy. Uwaga na hamulce ! W szczękowych trzeba sprawdzić stan zużycia klocków, a w tarczowych konieczne jest odtłuszczenie tarczy. Następnie sprawdzamy stan linek i pancerzy. Jest to o tyle ważne, że zły stan tych elementów ma wpływ na działanie przerzutek; nawet najlepsza przerzutka nie będzie działać płynnie, jeśli linka jest pogięta i zardzewiała, a pancerze zapchane błotem.

Kolejnym punktem do odhaczenia na liście jest sprawdzenie luzów na główce kierownicy, w mechanizmie korbowym oraz dokręcenie wszystkich śrub, jeśli tego wymagają. Przestrzegam – jazda na rowerze z luźnymi, niedokręconymi elementami jest niewygodna i może doprowadzić do uszkodzenia części, a w najgorszym razie – nawet do wypadku. Zadbany rower to bezpieczny rower i będziemy mogli cieszyć się nim cały sezon.

Pozdrawiam ! P.T

Źródło: centrumrowerowe.pl, roweroweporady, nocar.pl