Świadome planowanie kariery zawodowej może pomóc w osiągnięciu założonych przez nas celów. Kariera, rozumiana jako ścieżka rozwoju zawodowego, może przynieść wiele satysfakcji, jednak warto się zastanowić, co możemy zrobić, aby łatwiej było nam osiągnąć pewne jej etapy.
Dlaczego warto zaplanować swoją ścieżkę zawodową? Przede wszystkim pozwoli nam to na samodzielny wybór naszego rozwoju. Nie zostawiamy tego przypadkowi, dzięki czemu będziemy mieli realny wpływ na to, co stanie się w naszym życiu zawodowym.
Jeżeli pozostawimy swoją karierę „ślepemu losowi”, to po jakimś czasie możemy zdać sobie sprawę z tego, że jesteśmy w miejscu, w którym w ogóle nie chcieliśmy się znaleźć. Stracimy motywację do działania, a każdy dzień będzie dla nas prawdziwą torturą, ponieważ będziemy się zmuszali do pójścia do pracy i wykonywania obowiązków, które w ogóle nie sprawiają nam przyjemności
Tworząc strategię planowania kariery, należy zacząć od szczerej refleksji nad swoją osobą. Analiza samego siebie umożliwi wybór właściwego celu życiowego i zawodowego, zgodnego z pragnieniami i przekonaniami.
-
cel: co chciałbyś osiągnąć w życiu, kim chciałbyś być, co jest dla Ciebie najważniejszą rzeczą, którą chciałbyś robić w przyszłości, jaki jest Twój wymarzony zawód, jak widzisz siebie za 5/10/20 lat;
-
wartości: należy określić to, co jest dla Ciebie najważniejsze, jakie wartości wyznajesz, jakimi zasadami kierujesz się w życiu, z czego nie mógłbyś zrezygnować, co cenisz w szczególności;
-
zainteresowania: jakie są Twoje zainteresowania, co lubisz robić, dlaczego te rzeczy Cię pasjonują, jakiego typu sytuacje i zadania motywują Cię do działania, w jakim środowisku czujesz się najlepiej;
-
umiejętności: jakie umiejętności posiadasz, w czym jesteś dobry, jak pracujesz w zespole, czy masz zdolności przywódcze, czy umiesz efektywnie rozwiązywać problemy, czy łatwo dostosowujesz się do zmian, czy jesteś elastyczny, czy łatwo nawiązujesz kontakty, czy potrafisz pracować w stresie itp.;
-
kompetencje: jakie wykształcenie posiadasz i w jakiej dziedzinie, jakie programy komputerowe obsługujesz, jakie języki obce znasz i w jakim stopniu, czy posiadasz jakieś certyfikaty potwierdzające Twoje umiejętności;
-
środowisko pracy: czy wolisz pracować w domu czy poza nim, czy chciałbyś mieć kontakt z klientami czy raczej nie, czy łatwiej osiągasz cele pracując samodzielnie czy w zespole, czy wolisz podejmować decyzje samodzielnie i być za nie odpowiedzialny, czy wolisz, gdy inni podejmują je za Ciebie, co Cię motywuje do pracy, czy jesteś gotowy podróżować, czy lubisz ryzyko itp.
Bardzo istotne jest wyznaczenie i realizacja celu. Należy zastanowić się nad powyższymi zagadnieniami i pytaniami, odpowiedzi spisać (na kartce). Wyznaczone cele powinny być konkretne, wskazujące na to co chce się osiągnąć.
Realizacja celu (celów) będzie łatwiejsza jeżeli:
-
-
wyznaczymy kolejno, co należy zrobić by te cele osiągnąć – zaplanować w czasie ich realizację spośród swoich umiejętności i kompetencji wybierzemy te, które mogą być ważne w przyszłej pracy zawodowej, do każdej z nich podać przykłady z życia (ze szkoły, pracy, działalności studenckiej, charytatywnej);
-
zastanowimy się, które z umiejętności powinno się rozwinąć i udoskonalić, by znaleźć wymarzoną pracę oraz pomyślimy, co zrobić by to osiągnąć, jakie działania podjąć (np. codziennie będę przez piętnaście minut uczył się niemieckiego, zapiszę się na kurs projektowania stron www);
-
ustalimy jakie posiadamy zalety, umiejętności i jakie są czynniki zewnętrzne, które będą sprzyjać nam w czasie realizacji celu;
-
ustalimy wady, słabości i czynniki zewnętrzne, które będą stać na przeszkodzie i co można zrobić by je pokonać.
-
Metod planowania kariery zawodowej jest tyle, ile ludzi na świecie. Przede wszystkim liczą się konkretne działania. Samo mówienie, że marzy mi się praca np. aktora, jeszcze nie sprawi, że nim zostaniemy. Dlatego tak ważne jest, aby skoncentrować się na działaniach, które przybliżą nas do celu.
Powodzenia!
P.T.
Żródło: